Imagen

Centres de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç (CDIAP)

Centres de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç (CDIAP) Back to top

Presentació

El Departament de Drets Socials té com un dels seus objectius bàsics atendre les necessitats socials que presenten les persones i donar-hi resposta, així com acostar diferents serveis a la població que els pugui sol·licitar.

Un dels àmbits d’actuació sobre els quals intervé se situa en el conjunt d’activitats preventives i assistencials adreçades a la primera infància i a les seves famílies que duen a terme els Centres de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç (CDIAP).

Els CDIAP són serveis autònoms, l’objectiu dels quals, és l’atenció precoç a la població infantil de 0 a 6 anys. Aquesta atenció precoç està reconeguda universalment com el conjunt d’intervencions preventives i assistencials dirigides a infants amb trastorns en el desenvolupament o amb risc de patir-los i les seves famílies, per tal de facilitar una maduració adequada en totes les àrees de la seva evolució i aconseguir el nivell màxim de desenvolupament personal i d’integració en l’entorn.

A finals de 2008 l’ICASS va proposar a Gestió de Serveis Sanitaris (GSS) la creació d’un Centre de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç (CDIAP Lleida GSS) per a la prevenció, detecció, diagnòstic i tractament dels trastorns de desenvolupament infantil de nens de 0 a 6 anys. Era el tercer CDIAP de la ciutat de Lleida, per donar servei als barris de Mariola, Joc de la bola, Camp d'Esports, Butsènit, Torres de Sanui, Basses d'Alpicat, Cappont , Bordeta i Polígon-Vilanoveta, Ronda Magdalena i Magraners.

  • Infants amb trastorns en el desenvolupament o risc de patir-ne, des del moment de la concepció i fins que compleixen 6 anys, i llurs famílies.
  • Infants que en condicions normals no necessiten aquesta atenció, però el medi familiar i social en què viuen poden fer-la necessària.
  • Infants que en condicions normals no arriben a un desenvolupament adequat a la seva edat i, per tant, necessiten una atenció per aconseguir-ho.
  • Infants que presenten malformacions evidents, defectes congènits, lesions cerebrals de qualsevol origen i d'altres anomalies.
  • Es prioritza l'atenció als infants de menys de tres anys i als infants amb afectació greu, sens perjudici del caràcter universal dels serveis d'atenció precoç.

La durada dels serveis depèn de cada infant, i s’estén fins que les necessitats d’atenció puguin ser cobertes pels serveis de caràcter general, ja siguin educatius, sanitaris o socials, o, en tot cas, quan compleixi 6 anys.

Objectius generals

Els objectius generals dels Centres de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç són:

Imatge

Atendre la població infantil des de la concepció i, com a màxim, fins que compleixin sis anys.

Imatge
Icona lupa

Participar en la coordinació de les actuacions (detecció i prevenció) que es porten a terme en aquesta franja d'edat.

Imatge
Icona voluntariat

Participar en els projectes de coordinació i cooperació interdepartamental.

Imatge
Icona diversitat

Assegurar equips interdisciplinaris experts en desenvolupament infantil.

Imatge

Garantir el treball individualitzat i la continuïtat assistencial.

Funcions generals

  • Realitzar la rebuda del nen/a i la seva família, realitzar una valoració multidisciplinar i la història clínica i, establir una impressió diagnòstica.
  • Establir, després del procés diagnòstic, el programa terapèutic individualitzat, que es duu a terme mitjançant reunions interdisciplinàries de tot l’equip, en coordinació amb els recursos de la zona i amb supervisió tècnica si s’escau.
  • Establir l’atenció integral, amb una intervenció terapèutica interdisciplinària al infant i al seu entorn immediat de manera ambulatòria i periòdica. En general, aquesta atenció es fa a la seu dels serveis socials d’atenció precoç o en l’entorn natural de l’infant.
  • Establir la coordinació adequada amb els professionals dels diferents dispositius per tal d’orientar les famílies en els continguts que els siguin propis.
  • Establir la coordinació adequada amb els serveis educatius per orientar els professionals de l’educació infantil (etapes de 0 a 3 anys i de 3 a 6 anys) en els continguts que els siguin propis.
  • Donar suport als processos de socialització i integració de l’infant. Col·laborar amb els professionals dels àmbits educatius, sanitaris i socials.
  • Promoure i desenvolupar la investigació, la docència i la formació a partir del propi treball, tant individual com de l’equip. Establir una formació continuada dels professionals del servei que impliqui, d’una banda, el coneixement de diferents tècniques i experiències, i, de l’altra, l’anàlisi i la discussió de la pròpia metodologia de treball.
  • Fer una valoració i un seguiment del diagnòstic i la intervenció terapèutica.

La naturalesa i la periodicitat de les necessitats assistencials dels infants estan determinades per 6 variables:

  1. L’afectació de l’infant, que determina la freqüència de les sessions de treball i la indicació d’un o més professionals.
  2. El moment evolutiu en què es troba el procés i la possibilitat de canvi de la situació per una intervenció determinada.
  3. La situació familiar i la necessitat de suport.
  4. L’assistència a l’escola i les necessitats de suport.
  5. Els antecedents de risc biològic, psicològic i social.
  6. La possibilitat d’intervenció d’un altre tipus de servei de caràcter general (educatiu, sanitari o social).

A partir de l’anàlisi de les variables que presenti l’infant es determinen 3 possibles nivells assistencials:

S’hi inclouen els infants que necessiten una alta dedicació, sovint amb la participació i coordinació de diversos professionals del CDIAP i fins i tot de professionals de fora del servei. La dedicació setmanal és de dues sessions terapèutiques.

S’hi inclouen els infants que necessiten una dedicació periòdica d’una hora setmanal, ja que és la fase inicial de l’atenció o bé perquè es tracta d’infants molt petits.

S’hi inclouen els infants i les famílies que, en funció de les variables observades, necessiten una dedicació periòdica inferior a la setmanal, és a dir, cada quinze dies, un cop al mes o cada trimestre.

Àmbits d'intervenció i funcions específiques

Els CDIAP tenen quatre àmbits d'intervenció en què desenvolupen diferents línies d'actuació específiques:

Identificar les situacions de risc de desenvolupament de l’infant

Fer la identificació precoç dels trastorns

Avaluar el desenvolupament

Intervenir en el desenvolupament

Pal·liar les seqüeles

Actuar en la millora de la interacció infant /família i la integració familiar

Treballar per la relació i la integració familiar a través de la reducció dels efectes secundaris, les regressions, la problemàtica afegida i, sobretot, de la millora de la comprensió

Garantir la implicació activa dels pares/tutors en el procés de desenvolupament del seu fill o filla

Donar suport als pares/tutors davant la situació de discapacitat

Acompanyar als pares/tutors en la criança de l’infant

Incidir en l’equilibri de la relació emocional pares/infants

Capacitar els pares/tutors per descobrir les seves pròpies possibilitats

Treballar per l’adaptació de la situació familiar

Descarregar la família

Treballar per la coordinació de les actuacions relacionades amb l’infant i la família

Aconseguir una responsabilitat social cap a l’atenció precoç

Vetllar per la igualtat dels drets

Incrementar les oportunitats d’aquests infants

Accés

L’accés als serveis d’atenció precoç és directe. La família hi pot accedir directament, és aquesta qui realitza la demanda al servei, per iniciativa pròpia, o per derivació dels professionals pertinents (pediatria, escola bressol, escola ordinària, serveis socials, o d’altres dispositius inclosos en el sistema), sempre que el centre li correspongui per zona i que l’edat de l’infant estigui dins la franja d’atenció precoç.

Equip

  • Noemí Ariño (coordinació)
  • Meritxell Solà
  • Dàmaris Ribes
  • Maria Simó
  • Gemma Mòdol
  • Judith Almazan
  • Elena Lafuente
  • Àngela Crespo
  • Anna Castan

Professionals

Els professionals que formen part de l'equip interdisciplinar dels CDIAP són experts en desenvolupament infantil i en els diversos àmbits d'intervenció (infant, família i entorn). Hi ha especialistes en fisioteràpia, logopèdia, treball social, psicologia i el/la facultatiu especialitzat.

Aquesta diversitat permet atendre qualsevol tipus de trastorn i aconseguir una intervenció global en les necessitats de l'infant i la seva família.