Presentació
La Direcció d’Infermeria i Continuïtat Assistencial té com a objectiu principal garantir la prestació de cures humanitzades, de qualitat i basades en l’evidència científica de manera integral, continua i individualitzada per tal de satisfer les necessitats de salut i assegurar el benestar dels pacients/usuaris.
L’equip de la Direcció d’Infermeria i Continuïtat Assistencial està format per diferents professionals: infermeres, tècnics en cures auxiliars d’infermeria (TCAI), ajudants sanitaris, fisioterapeutes, treballadors socials, terapeutes ocupacionals, educadors socials, logopedes, optometristes, nutricionistes, auxiliars de farmàcia, tècnics de laboratori i tècnics d’anatomia patològica que s’esforcen cada dia per oferir el millor de la seva professionalitat a la població i poder així garantir una assistència eficaç i de qualitat.
Tots aquests professionals tenen un paper clau i fonamental per liderar els reptes de salut del segle XXI i millorar així la salut de la població.
Per aquest motiu, des de la Direcció d’Infermeria es treballa per potenciar i fomentar l’apoderament i el lideratge dels professionals, la pràctica basada en l’evidència, la humanització de l’assistència i de les cures que oferim als usuaris i la formació de tots ells.
Identificar, planificar, organitzar i coordinar les necessitats dels professionals que depenen de la Direcció d’Infermeria i Continuïtat Assistencial, així com també liderar les cures infermeres / intervencions assistencials que ofereixen per garantir una atenció excel·lent basada en els resultats de l’evidència científica i adaptada a les necessitats dels pacients, vetllant pel compliment dels estàndards de qualitat i seguretat per aconseguir l’òptim funcionament dels diferents serveis/unitats i del centre, amb un compromís de millora contínua i innovació.
Línies estratègiques
Cartera de serveis
La cartera de serveis que s’ofereix des de la Direcció d’Infermeria i Continuïtat Assistencial de l’Hospital Universitari de Santa Maria es basa en l’atenció individualitzada i centrada en el pacient i família i en la prestació de cures d’infermeria en les diferents línies assistencials de Gestió de Serveis Sanitaris:
Atenció al pacient hospitalitzat i quirúrgic
Acollida i valoració del pacient
Atenció i aplicació de cures d’infermeria de forma individualitzada
Control i prevenció de la infecció
Gestió de casos: coordinació amb diferents serveis i professionals per garantir la continuïtat de cures
Suport de Nutrició i dietètica
Suport social als pacients hospitalitzats i famílies
Consultes d’Infermeria de Pràctica Avançada, d’Infermeria experta i Gabinets
Al·lergologia
Geriatria
Malaltia Inflamatòria Digestiva
MPOC i Bronquiectàsies
Neurofisiologia
Malalties Infeccioses
Reumatologia, Fibromiàlgia, Síndrome de Fatiga Crònica (SFC) i Sensibilitat Química Múltiple (SQM)
Post-Covid i Post-crític
Unitat del Son
Ventilació i oxigenoteràpia
Unitat d’Insuficiència Cardíaca (UIC) i Cardiopatia Isquèmica
Salut Mental i Addiccions
Consulta d’Infermeria i Nutrició en Trastorns de la Conducta Alimentària (TCA)
Programa de Psicosi incipient
Consulta d’Infermeria en Salut Mental i Addiccions
Serveis de Rehabilitació Comunitària (SRC)
Hospital de Dia
Atenció domiciliària intensiva (ADI) i Hospitalització a domicili (HODO) en Salut Mental
Pla de Seguiment Individualitzat (PSI)
Tractament d’Esketamina
Programa de col·laboració amb Atenció Primària
En l’àmbit de Rehabilitació, els professionals de fisioteràpia, teràpia ocupacional i logopèdia treballen en
Malalties del sistema nerviós
Malalties de l’aparell locomotor i teixit connectiu
Malalties de l’aparell respiratori
Malalties de l’aparell circulatori
Malalties de l’aparell genitourinari
Síndrome d’immobilitat
Alteracions de la veu, la parla i el llenguatge
Trastorns orofacials
Gestió de cures
Des de la Direcció d’Infermeria i Continuïtat Assistencial es treballa per tal d’oferir unes cures basades en l’evidència científica, que garanteixin una atenció de qualitat, i amb la màxima seguretat i eficiència.
El model de cures que s’ha adoptat a la Direcció d’Infermeria és el model conceptual de Virginia Henderson, basat en les 14 necessitats bàsiques.
Des de l’any 2015, el nostre centre forma part del Programa internacional BPSO, d’implantació de Guies de Bones Pràctiques, basades en els millors resultats de l’evidència científica, i elaborades per l’Associació d’Infermeres d’Ontàrio, la RNAO, de Canadà. Gràcies a la implantació d’aquest projecte, estem acreditats com a Centre Compromès en l’Excel·lència en Cures.
Periòdicament es van planificant i realitzant diferents accions formatives que s’ofereixen als professionals per tal de poder oferir així la millor assistència als nostres usuaris.
Per desenvolupar la nostra tasca assistencial, disposem de diferents sistemes i aplicatius informàtics, entre els quals hi ha el Sistema SAP per a la història clínica informatitzada, l’aplicatiu Gacela Care de gestió de cures d’infermeria, la plataforma de gestió de l’atenció al pacient crític Centricity, i el Silicon, que és el Registre electrònic de l’administració de medicaments.
Una altra de les eines que tenim al nostre abast és la intranet corporativa, que ens permet compartir la informació de l’empresa així com també accedir als documents i protocols de cada àrea assistencial.
Per altra banda, a l’Hospital Universitari de Santa Maria disposem de sistemes de gestió, incentivació i motivació contínua dels professionals:
El Sistema per a la incentivació, promoció i desenvolupament professional, el que coneixem com a carrera professional, reconeix l’experiència i les competències, el compromís i la implicació institucional de cada professional en els resultats, i la motivació i aprenentatge permanent dels professionals. Aquest sistema d’incentivació està estructurat en diferents nivells, l’assoliment de cadascun dels quals té una retribució econòmica determinada.
El programa de Direcció per Objectius (DPOs) és un model retributiu basat en l’avaluació continuada del compliment dels objectius estratègics de l’organització. És a dir, és un instrument de gestió, de motivació i d’incentivació que pretén la millora contínua envers l’organització i permet desenvolupar una cultura organitzativa orientada cap a la millora dels processos i dels resultats.