Return

L'atenció primària de Lleida manté un notable en la valoració que en fan els seus usuaris

L'atenció primària de Lleida manté un notable en la valoració que en fan els seus... Back to top
16/04/2025

El darrer Pla d’enquestes de satisfacció de Salut puntua amb un 8,04 l’assistència que la ciutadania rep en aquest àmbit

Els darrers resultats del Pla d'enquestes de percepció, experiència i satisfacció d'usuaris (PLAENSA), elaborat pel Departament de Salut, recull l’opinió dels ciutadans que han utilitzat els serveis d’atenció primària durant el 2024. L’estudi revela que els ciutadans de la Regió Sanitària Lleida situen la seva satisfacció amb el servei que han rebut al CAP en un 8,04, una xifra molt similar a la de l’any anterior (8,06) i que a Catalunya només supera la de l’Alt Pirineu i Aran, amb un 8,06. La mitjana catalana se situa en un 7,75.

Pel que fa a la fidelitat, el 89,3% dels enquestats a Lleida assegura que continuaria acudint al seu CAP, quan a Catalunya aquesta xifra és del 86%. De fet, pràcticament tots els aspectes sobre què es pregunta a Lleida reben una puntuació per sobre de la mitjana, sent els més ben valorats el tracte personal amb l’infermer o infermera (95,4%), la neteja del CAP (95%) o la comprensió de les explicacions rebudes (94,9%). A poca distància es troben el tracte personal amb el metge o metgessa (93,8%) i el fet de sentir-se en bones mans amb la infermeria (93,8%). Per altra banda, l’estudi posa de manifest que cal millorar en la facilitat per aconseguir visita pel dia desitjat pel ciutadà (68,1%), que és l’únic ítem puntuat per sota del 70%.

Per tal de millorar l’accessibilitat de la ciutadania a l’atenció primària, Salut continua treballant en el desplegament de la Programació per motius, un model d’accés i gestió de la demanda reactiva (aquella que dona resposta a les necessitats que els usuaris i usuàries identifiquen i demanden activament), i que proporciona a l’usuari l’accés a l’atenció primària d’una manera més àgil, directa i adequada a les seves necessitats. Es preveu que durant aquesta primavera tots els equips d’atenció primària de Catalunya utilitzin ja la nova eina.

Davant aquests resultats, la directora dels Serveis Territorials de Salut a Lleida i gerent de la Regió Sanitària Lleida, Rosa María Pérez, admet que “és una gran satisfacció veure que la ciutadania està, en un alt grau, satisfeta amb el servei que els oferim des dels nostres equips d’atenció primària, situant-nos fins i tot per sobre de la mitjana de Catalunya. Estem fent una important feina per adaptar millor l’atenció primària a les necessitats de la població i garantir un servei més proper, i això es reflecteix de forma clara en l’opinió dels usuaris.” Tot i els bons resultats, Pérez admet que cal continuar treballant per ajustar els punts que generen menys confort i que dificulten l’experiència dels usuaris.

Per a Pilar Vaqué, gerent d’Atenció Primària i a la Comunitat de Lleida, “les xifres reflecteixen uns molt bons resultats de l´atenció primària de Lleida respecte del global de Catalunya i demostren la implicació i bon fer dels professionals. Són unes bones dades i les hem de tenir presents per mantenir-les i millorar en aquells punts en què encara no som excel·lents.”

El PLAENSA

Pla d'enquestes de percepció, experiència i satisfacció d'usuaris (PLAENSA) és un projecte que va començar l'any 2001 per avaluar la qualitat del servei i el grau de satisfacció de les persones usuàries amb els diferents serveis sanitaris públics, amb l'objectiu d'obtenir una informació que resulta molt valuosa per dissenyar i implementar estratègies de millora de la qualitat en la provisió d'aquests serveis.

La satisfacció és un sentiment subjectiu de la persona receptora del servei, que té un gran valor per a la gestió. Quantificar-la permet avaluar l'acceptabilitat dels esforços de planificació i provisió de serveis i complementar els aspectes d'eficiència i efectivitat.